my entry..

get this widget here

Sunday, October 21, 2012

Bila hati perempuan terluka…




Suatu petang si perempuan berjalan-jalan di sekitar Bandar.. dia berhenti betul-betul di hadapan kedai kek.. lalu terlintas difikirannya :

“esok birthday aku.. hmm nak beli kek la.. malam nanti boleh sambut sama-sama dengan dia.. lagipun dah janji nak jumpa dia malam ni lepas isyak..”

Si perempuan tadi dah berjanji nak jumpa dengan kekasihnya di KFC malam nanti.. selepas memilih kek dan membuat bayaran perempuan tadi pun pergi ke rumah adiknya untuk mengajak adiknya sambut hari jadinya pada malam ini bersama-sama di KFC.

Malam pun tiba…

Selepas Maghrib, perempuan tadi dan adiknya bersiap-siap untuk pergi KFC yang berdekatan dengan rumah adiknya. Mereka hanya berjalan kaki ke sana. Si perempuan tadi membawa bersamanya kek yang di beli petang tadi di Bandar.

Sesampainya di KFC dia membuat tempahan untuk 3 orang makan. Satu untuk dia, satu untuk adiknya dan satu untuk kekasihnya.. diambilnya 3 cawan dan 3 pinggan. Kemudian dia memilih tempat duduk yang selesa dan mengatur makanan serta kek yang dibawanya tadi di atas meja.

Sambil menunggu kekasihnya datang, perempuan tadi hanya berkongsi cerita dengan adik nya.. tiba-tiba dia terdengar bunyi masej masuk di handphone nya.. dia membuka dan ternyata mesej dari kekasihnya..

“abang datang lambat sikit.. lepas solat Isyak ada tahlil kat surau”

Ada rasa terkilan di hati si perempuan tadi apabila membaca mesej dari kekasihnya itu.. kerana pasti lah kekasihnya lambat datang sedang kan dia tidak boleh balik lewat pada waktu malam. Tetapi dia kuatkan juga hati nya, walaupun lambat tetapi kekasihnya buat benda yang baik.. bukan pergi mana-mana pun.. pergi tahlil.. bukan kah perkara baik..

“Alhamdulillah” ucapnya..

Sambil menunggu kekasihnya datang, perempuan tadi dan adiknya menangkap gambar untuk dijadikan kenangan. Dia rasa tidak sabar untuk menunggu kedatangan kekasihnya itu. Kekasihnya datang pada malam itu sudah cukup bermakna dan itu lah hadiah yang paling dia harapkan. Tiba-tiba ada mesej lagi yang masuk dalam inbox handphone nya.. ada rasa lain macam apabila dia ingin membuka mesej yang baru dia dapat dari kekasihnya itu..

“abang tak dapat datang malam ni..”


Satu titik.. dua titik.. tiga itik.. makin banyak air mata jatuh kat pipi perempuan tadi.. tak terucap dibibirnya.. luluh hatinya.. seperti dihiris- hiris.. manis yang diharapkan, racun yang di berikan..

Dia keluar dihadapan KFC.. tidak dapat ditahan tangisan nya.. makin ditahan, makin laju air matanya… akhirnya dia mengalah.. air mata yang mengalir dibiarkan sahaja.. dia sudah tidak peduli orang pandang.. dia sudah tidak peduli apa dalam fikiran orang yang melihatnya.. yang penting dia perlu lepaskan semuanya.. dia sedar ada pekerja KFC yang memerhatikan dia.. kerana dari awal masuk lagi dia telah meletakkan kek di atas meja.. dia keluar di hadapan KFC itu pun pekerja KFC itu masih memerhatikan dia.. MALU !! itu yang dia rasa saat itu..

Dia kembali semula ke tempat duduk tadi. Lalu dia berkata kepada adiknya untuk bungkus semua makanan dan kek tadi..

“Jom balik dik, kita makan kat bilik je la..”

Si perempuan dan adiknya pulang ke rumah.. di dalam hatinya dia berkata..

“Tahniah abang ! tahniah sebab luka kan hati ni.. terima kasih jugak sebab bagi hadiah hari jadi yang memang betul-betul bermakna dalam hidup ni.. memang takkan dilupakan sampai bila-bila..”

Wednesday, October 17, 2012

Titian Siratul Mustaqim




Perihal Sirat Mustaqim.

Perjalanan semua manusia di atas Sirat Mustaqim adalah berbagai diantaranya ialah :

1) Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas kilat.

2)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti tiupan angin.

3)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti burung terbang.

4)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti kelajuan kuda lumba.

5)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas lelaki perkasa.

6)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas binatang peliharaan.

7)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat dalam tempoh sehari semalam.

8)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama satu bulan.

9)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama bertahun-tahun.

10)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama 25 ribu tahun.
semua kiraan masa adalah mengikut kiraan masa dunia.

DIANTARA TIPS UNTUK MELEPASI TITIAN SYIRAT AL-MUSTAQIM

Dalam sebuah hadith panjang riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud

“Dan diletakkan sebuah jambatan di atas neraka jahannam, lalu aku dan umatku menjadi orang pertama yang meniti di atasnya. Rasul-rasul berdoa pada hari itu : ‘Ya ALLAH, selamatkan, selamatkan.’ Di kanan kirinya ada pengait-pengait seperti duri pokok Sa’dan. Pernahkah kalian melihat duri pokok Sa’dan?” Para sahabat menjawab, “pernah, wahai Rasulullah.”

Baginda melanjutkan : “Sesungguhnya pengait itu seperti duri poko Sa’dan, namun hanya ALLAH yang tahu besarnya. Maka ramai manusia yang disambar dengan pengait itu sesuai dengan amal perbuatannya di dunia.”

Suasana pada saat itu pastinya mengerikan. Suara teriakan, jeritan meminta tolong, tangisan, dan ketakutan terdengar dari pelbagai arah. Lebih mengerikan suara gemuruh api neraka dari bawah sirat yang siap menelan orang terjatuh ke dalamnya. Tidak henti-henti Rasulullah s.a.w. dan nabi-nabi yang lain termasuk juga malaikat berdoa untuk keselamatan manusia,

“Ya ALLAH, selamatkan, selamatkan.”

Setiap muslim wajib menjadikan kepercayaan kepada perkara ini sebagai aqidahnya. Berkenaan dengan sifat titian ini, Rasulullah s.a.w. pernah bersabda mafhumnya : “Ia ialah sebuah jalan yang sangat licin, kaki sulit sekali berdiri di atasnya.” (Riwayat Imam Muslim daripada Abu Said Al-Khudri)

Dalam hadith Ahmad daripada Aisyah r.h.a., Rasulullah s.a.w. menyifatkan bahawa sifat titian itu adalah lebih tipis daripada rambut dan lebih tajam daripada pedang.

Sirat di akhirat ini wujud hasil daripada titian (jalan) hidup yang kita pilih selama tinggal di dunia. Oleh sebab itu, siapa yang memilih jalan ALLAH, sambil bepegang teguh dengan syariat Islam, maka sirat di akhirat ini akan mudah dilalui untuk sampai ke syurga idaman.

Sebaliknya, siapa yang enggan melalui jalan ALLAH ini, lalu memilih jalan hidup yang bebas daripada aturan halal-haram, maka hari itu sirat yang akan dilaluinya menjadi sangat sempit dan sukar dilalui. Golongan ini akan tergelincir dari titian lalu jatuh melayang-layang ke dalam neraka jahannam selama-lamanya.

Imam Abu Tahir al-Qazwini berkata : Setiap orang yang biasa berjalan di titian agama, maka ia akan sangat mudah melintasi sirat di akhirat. Dan sesiapa yang tidak biasa melaluinya, maka ia akan menemui kesulitan berjalan di atasnya, kakinya akan tergelincir dan ia akan menyesal selama-lamanya.”

Jadi di sini, disertakan tips dan pantang larang sirat

Rasulullah s.a.w. pernah menyebut beberapa amalan yang dapat menjamin keselamatan seseorang melintas di atas sirat. Antaranya adalah :

~Banyakkan bersedekah

~Melazimkan diri hadir ke masjid

Sebaliknya, beberapa amalan buruk dapat merencatkan kelancaran perjalanan seseorang di atas titian sirat. Amalan itu antara lain ialah :


Membuat tuduhan dusta kepada seorang Mukmin.

Abu Daud meriwayatkan daripada Muaz bin Anas al-Juhani, sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

“Sesiapa yang menjaga seorang Mukmin daripada gangguan munafik, maka ALLAH akan mengutus seorang malaikat untuk menjaga tubuhnya daripada api neraka jahannam, dan sesiapa yang membuat tuduhan (dusta) kepada seorang Mukmin untuk memburukkan namanya, maka ALLAH akan menghentikan langkahnya di atas sirat hingga ia bersedia melepaskan tuduhan tersebut.”

*Termasuk membuat tuduhan dusta ialah menyokong tuduhan tersebut dan menyebarkannya dalam kalangan masyarakat untuk merosakkan nama baik atau reputasi orang yang dituduh. Justeru, berhati-hatilah dalam menapis tiap berita dan cerita yang kita terima. Lebih-lebih lagi bila berkaitan dengan dosa seperti zina dan liwat. Kita memohon agar ALLAH membersihkan umat kita daripada sikap-sikap yang tidak sihat ini.

Petikan daripada Kitab Mahkamah di Padang Mahsyar m/s: 146

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget