my entry..

get this widget here

Saturday, December 22, 2012

Kenapa Orang Islam Tak Boleh Mengucapkannya?



Muslim: Macam mana dengan krismas awak?

Non: Ok & disambut dengan baik. Tapi awak tak ucapkan selamat hari krismas pun kat saya.

Muslim: Maaf. Memang agama kami menghargai toleransi antara agama, termasuk agama awak. Tapi dalam hal ini agama saya melarang untuk mengucapkannya.

Non: kenapa? Itu kan hanya sekadar kata-kata. Ada juga orang Islam lain mengucapkannya kepada saya.

Muslim: Mungkin masih ada yang tidak mengetahuinya. Awak boleh ucap dua kalimah syahadah?

Non: Tak boleh. Saya tak boleh ucap dua kalimah syahadah tu. Sebab ia akan memberi kesan kepada kepercayaan agama saya.

Muslim: kenapa? Itu kan hanya ucapan atau kata-kata bagi awak.

Non: Ooh, sekarang saya faham maksud awak kenapa orang islam tidak boleh mengucapkan ucapan selamat hari krismas.

Wednesday, November 28, 2012

MARAH ! MARAH! DAN MARAH!...


MARAH ! MARAH! DAN MARAH!...




Marah merupakan satu fitrah yang ada pada semua manusia yang normal. Ia akan hadir pada setiap manusia tanpa diberi tunjuk ajar. Marah ialah ekspresi perasaan kepada sesuatu perkara. Boleh jadi ia baik ataupun sebaliknya.

Marah yang baik ialah marah apabila melihat maksiat dan juga apabila Islam diinjak-injakkan. Biasanya marah jenis ini tidak menyebabkan seseorang hilang kawalan perasaan marah dan tidak memudaratkan. Marah yang tidak baik ialah marah kepada sesuatu perkara dengan cara yang berlebihan sehingga menyebabkan nafsu mengatasi akal. Maka, yang paling penting ialah bagaimana kta mengawal dan menghadapi perasaan marah itu.

Sebab itulah, Nabi s.a.w. amat memberi penekanan dalam aspek mengawal kemarahan. 

Daripada Abu Hurairah r.a, seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w. :

berikan daku wasiat.

Baginda bersabda: “janganlah engkau marah

Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali. Baginda tetap bersabda : “janganlah engkau marah

(Riwayat al-Bukhari)

Marah bukan sahaja memberi kesan negatif dari sudut hubungan sosial bersama rakan-rakan, bahkan ia juga merbahaya kepada kesihatan kita. Salah satu bahaya yang disebabkan oleh marah diluar batasan ialah mati mengejut akibat kegagalan jantung berfungsi.


BAHAYA MARAH!

Kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat menunjukkan marah yang keterlaluan boleh mencetuskan ketidaknormalan pada rentak jantung manusia, khususnya mereka yang berisiko tinggi.

Dr. Rachel Lampert dari Universiti Of Yale di New Haven berkata: “pemerhatian dibuat kepada sekumpulan manusia yang berada dalam situasi tertekan seperti marah. Hasil kajian mendapati bahawa kes-kes mati mengejut akan meningkat. Keadaan ini disebabkan oleh gangguan pada signal elektrik jantung yang menyebabkan risiko untuk menghidap ‘arrhythmia’ (denyutan tidak normal). ”


CARA UNTUK MENGAWAL KEMARAHAN…


1. DIAM
Apabila manusia marah, baisanya sukar untuk dia menuturkan kata-kata yang baik. Dia akan cenderung untuk menghamburkan segala kata-kata kesat yang pasti akan disesali kemudian hari. Maka, salah satu cara yang baik untuk mengawal kemarahan adalah dengan mendiamkan diri. Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya: “apabila salah seorang daripada kalian marah maka hendaklah dia diam.” (Riwayat Ahmad).


2. DUDUK
Duduk juga merupakan salah satu cara yang baik utntuk mengawal perasaan marah. Jika berdiri, dikhuatiri perasaan marah akan diikuti oleh gerakan fizikal yang lain seperti memukul dan menendang. Hadis Nabi s.a.w maksudnya: “apabila salah seorang daripada kalian marah sedangkan dia berdiri, maka hendaklah dia duduk agar kemarahannya hilang. Apabila masih belum reda, maka hendaklah dia baring.” (Riwayat Abu Daud).


3. BERWUDUK
Mengambil wuduk adalah cara yang yang sangat baik untuk melegakan perasaan marah. Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya: “marah ialah bara api, maka padamkan ia dengan berwuduk.” (Riwayat al-Bukhari).

Friday, November 2, 2012

Nilai Yang Besar X Semestinya Memberi Manfaat Yang Besar..


Wang RM 100 & RM1.00 

Sama-sama terbuat dari kertas, sama-sama dicetak & diedarkan oleh BNM. Mereka juga sama-sama keluar dari bank dan kemudian berpisah dari Bank dan beredar menuju kepada masyarakat.

4 bulan kemudian mereka bertemu lagi secara tidak sengaja di dalam dompet seorang pemuda.

Kemudian diantara kedua duit tersebut terjadilah percakapan.

Yg RM100 bertanya kpd RM1.00,

"Kenapa badan kamu begitu lusuh, kotor dan bau busuk?"

RM1.00 menjawab, "Kerana Selepas aku keluar dari Bank aku terus ditangan orang2 bawahan dari Pembawa beca, Penjual sayur, penjual ikan dan ditangan pengemis"

Lalu RM1.00 Bertanya balik kpd RM100, "Knp kmu kelihatan begitu baru, rapi dan masih bersih?"

Dijawabnya, "Kerana selepas aku keluar dari Bank, aku terus disambut perempuan cantik, & aku singgah ke restoran mahal, di mall & jg hotel2 berbintang serta keberadaanku selalu di jaga dan jarang keluar dari dompet"

Lalu RM1.00 bertanya lg, "Pernahkah engkau singgah di tempat ibadah?"

Dijawablah, "tidak pernah"

RM 1.00 pun berkata lg, "Ketahuilah walaupun aku hanya RM1.00, tetapi aku selalu singgah di rumah TUHAN dan ditangan anak2 yatim, bahkan aku selalu bersyukur kpd TUHAN. Aku tdk dipandang bukan sebuah nilai, tetapi adalah sebuah manfaat"

Akhirnya menangislah RM 100 Kerana sombong dgn kehebatan, dan nilai yang tinggi tetapi tdk begitu bermanfaat selama ini.

Jd janganlah kita pandang sebesar mana diri kita, tetapi lihatlah seberapa bermanfaat penghasilannya dipakai utk memuliakan TUHAN. Kerana kekayaan bukanlah utk kesombongan!!
Renung-renungkanlah.. Fikir-fikirkanlah..

Sunday, October 21, 2012

Bila hati perempuan terluka…




Suatu petang si perempuan berjalan-jalan di sekitar Bandar.. dia berhenti betul-betul di hadapan kedai kek.. lalu terlintas difikirannya :

“esok birthday aku.. hmm nak beli kek la.. malam nanti boleh sambut sama-sama dengan dia.. lagipun dah janji nak jumpa dia malam ni lepas isyak..”

Si perempuan tadi dah berjanji nak jumpa dengan kekasihnya di KFC malam nanti.. selepas memilih kek dan membuat bayaran perempuan tadi pun pergi ke rumah adiknya untuk mengajak adiknya sambut hari jadinya pada malam ini bersama-sama di KFC.

Malam pun tiba…

Selepas Maghrib, perempuan tadi dan adiknya bersiap-siap untuk pergi KFC yang berdekatan dengan rumah adiknya. Mereka hanya berjalan kaki ke sana. Si perempuan tadi membawa bersamanya kek yang di beli petang tadi di Bandar.

Sesampainya di KFC dia membuat tempahan untuk 3 orang makan. Satu untuk dia, satu untuk adiknya dan satu untuk kekasihnya.. diambilnya 3 cawan dan 3 pinggan. Kemudian dia memilih tempat duduk yang selesa dan mengatur makanan serta kek yang dibawanya tadi di atas meja.

Sambil menunggu kekasihnya datang, perempuan tadi hanya berkongsi cerita dengan adik nya.. tiba-tiba dia terdengar bunyi masej masuk di handphone nya.. dia membuka dan ternyata mesej dari kekasihnya..

“abang datang lambat sikit.. lepas solat Isyak ada tahlil kat surau”

Ada rasa terkilan di hati si perempuan tadi apabila membaca mesej dari kekasihnya itu.. kerana pasti lah kekasihnya lambat datang sedang kan dia tidak boleh balik lewat pada waktu malam. Tetapi dia kuatkan juga hati nya, walaupun lambat tetapi kekasihnya buat benda yang baik.. bukan pergi mana-mana pun.. pergi tahlil.. bukan kah perkara baik..

“Alhamdulillah” ucapnya..

Sambil menunggu kekasihnya datang, perempuan tadi dan adiknya menangkap gambar untuk dijadikan kenangan. Dia rasa tidak sabar untuk menunggu kedatangan kekasihnya itu. Kekasihnya datang pada malam itu sudah cukup bermakna dan itu lah hadiah yang paling dia harapkan. Tiba-tiba ada mesej lagi yang masuk dalam inbox handphone nya.. ada rasa lain macam apabila dia ingin membuka mesej yang baru dia dapat dari kekasihnya itu..

“abang tak dapat datang malam ni..”


Satu titik.. dua titik.. tiga itik.. makin banyak air mata jatuh kat pipi perempuan tadi.. tak terucap dibibirnya.. luluh hatinya.. seperti dihiris- hiris.. manis yang diharapkan, racun yang di berikan..

Dia keluar dihadapan KFC.. tidak dapat ditahan tangisan nya.. makin ditahan, makin laju air matanya… akhirnya dia mengalah.. air mata yang mengalir dibiarkan sahaja.. dia sudah tidak peduli orang pandang.. dia sudah tidak peduli apa dalam fikiran orang yang melihatnya.. yang penting dia perlu lepaskan semuanya.. dia sedar ada pekerja KFC yang memerhatikan dia.. kerana dari awal masuk lagi dia telah meletakkan kek di atas meja.. dia keluar di hadapan KFC itu pun pekerja KFC itu masih memerhatikan dia.. MALU !! itu yang dia rasa saat itu..

Dia kembali semula ke tempat duduk tadi. Lalu dia berkata kepada adiknya untuk bungkus semua makanan dan kek tadi..

“Jom balik dik, kita makan kat bilik je la..”

Si perempuan dan adiknya pulang ke rumah.. di dalam hatinya dia berkata..

“Tahniah abang ! tahniah sebab luka kan hati ni.. terima kasih jugak sebab bagi hadiah hari jadi yang memang betul-betul bermakna dalam hidup ni.. memang takkan dilupakan sampai bila-bila..”

Wednesday, October 17, 2012

Titian Siratul Mustaqim




Perihal Sirat Mustaqim.

Perjalanan semua manusia di atas Sirat Mustaqim adalah berbagai diantaranya ialah :

1) Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas kilat.

2)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti tiupan angin.

3)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti burung terbang.

4)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti kelajuan kuda lumba.

5)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas lelaki perkasa.

6)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas binatang peliharaan.

7)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat dalam tempoh sehari semalam.

8)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama satu bulan.

9)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama bertahun-tahun.

10)Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama 25 ribu tahun.
semua kiraan masa adalah mengikut kiraan masa dunia.

DIANTARA TIPS UNTUK MELEPASI TITIAN SYIRAT AL-MUSTAQIM

Dalam sebuah hadith panjang riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud

“Dan diletakkan sebuah jambatan di atas neraka jahannam, lalu aku dan umatku menjadi orang pertama yang meniti di atasnya. Rasul-rasul berdoa pada hari itu : ‘Ya ALLAH, selamatkan, selamatkan.’ Di kanan kirinya ada pengait-pengait seperti duri pokok Sa’dan. Pernahkah kalian melihat duri pokok Sa’dan?” Para sahabat menjawab, “pernah, wahai Rasulullah.”

Baginda melanjutkan : “Sesungguhnya pengait itu seperti duri poko Sa’dan, namun hanya ALLAH yang tahu besarnya. Maka ramai manusia yang disambar dengan pengait itu sesuai dengan amal perbuatannya di dunia.”

Suasana pada saat itu pastinya mengerikan. Suara teriakan, jeritan meminta tolong, tangisan, dan ketakutan terdengar dari pelbagai arah. Lebih mengerikan suara gemuruh api neraka dari bawah sirat yang siap menelan orang terjatuh ke dalamnya. Tidak henti-henti Rasulullah s.a.w. dan nabi-nabi yang lain termasuk juga malaikat berdoa untuk keselamatan manusia,

“Ya ALLAH, selamatkan, selamatkan.”

Setiap muslim wajib menjadikan kepercayaan kepada perkara ini sebagai aqidahnya. Berkenaan dengan sifat titian ini, Rasulullah s.a.w. pernah bersabda mafhumnya : “Ia ialah sebuah jalan yang sangat licin, kaki sulit sekali berdiri di atasnya.” (Riwayat Imam Muslim daripada Abu Said Al-Khudri)

Dalam hadith Ahmad daripada Aisyah r.h.a., Rasulullah s.a.w. menyifatkan bahawa sifat titian itu adalah lebih tipis daripada rambut dan lebih tajam daripada pedang.

Sirat di akhirat ini wujud hasil daripada titian (jalan) hidup yang kita pilih selama tinggal di dunia. Oleh sebab itu, siapa yang memilih jalan ALLAH, sambil bepegang teguh dengan syariat Islam, maka sirat di akhirat ini akan mudah dilalui untuk sampai ke syurga idaman.

Sebaliknya, siapa yang enggan melalui jalan ALLAH ini, lalu memilih jalan hidup yang bebas daripada aturan halal-haram, maka hari itu sirat yang akan dilaluinya menjadi sangat sempit dan sukar dilalui. Golongan ini akan tergelincir dari titian lalu jatuh melayang-layang ke dalam neraka jahannam selama-lamanya.

Imam Abu Tahir al-Qazwini berkata : Setiap orang yang biasa berjalan di titian agama, maka ia akan sangat mudah melintasi sirat di akhirat. Dan sesiapa yang tidak biasa melaluinya, maka ia akan menemui kesulitan berjalan di atasnya, kakinya akan tergelincir dan ia akan menyesal selama-lamanya.”

Jadi di sini, disertakan tips dan pantang larang sirat

Rasulullah s.a.w. pernah menyebut beberapa amalan yang dapat menjamin keselamatan seseorang melintas di atas sirat. Antaranya adalah :

~Banyakkan bersedekah

~Melazimkan diri hadir ke masjid

Sebaliknya, beberapa amalan buruk dapat merencatkan kelancaran perjalanan seseorang di atas titian sirat. Amalan itu antara lain ialah :


Membuat tuduhan dusta kepada seorang Mukmin.

Abu Daud meriwayatkan daripada Muaz bin Anas al-Juhani, sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

“Sesiapa yang menjaga seorang Mukmin daripada gangguan munafik, maka ALLAH akan mengutus seorang malaikat untuk menjaga tubuhnya daripada api neraka jahannam, dan sesiapa yang membuat tuduhan (dusta) kepada seorang Mukmin untuk memburukkan namanya, maka ALLAH akan menghentikan langkahnya di atas sirat hingga ia bersedia melepaskan tuduhan tersebut.”

*Termasuk membuat tuduhan dusta ialah menyokong tuduhan tersebut dan menyebarkannya dalam kalangan masyarakat untuk merosakkan nama baik atau reputasi orang yang dituduh. Justeru, berhati-hatilah dalam menapis tiap berita dan cerita yang kita terima. Lebih-lebih lagi bila berkaitan dengan dosa seperti zina dan liwat. Kita memohon agar ALLAH membersihkan umat kita daripada sikap-sikap yang tidak sihat ini.

Petikan daripada Kitab Mahkamah di Padang Mahsyar m/s: 146

Tuesday, July 24, 2012

Antara Keajaiban Puasa


PUASA DAN KESIHATAN

   
183. Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
184. (Puasa Yang Diwajibkan itu ialah beberapa hari Yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu Yang sakit, atau Dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari Yang dibuka) itu pada hari-hari Yang lain; dan wajib atas orang-orang Yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah Iaitu memberi makan orang miskin. maka sesiapa Yang Dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari Yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (Walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui.


                Puasa Ramadhan adalah rukun Islam yang ke-4. Ia difardhukan ke atas Umat Islam pada tahun ke-2 Hijrah Baginda Rasulullah s.a.w. ke Madinah. Puasa satu ibadat yang ada hubungkait dengan badan yang dilakukan oleh seseorang kerana tujuan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Menurut syarak, puasa itu bermaksud meninggalkan makan, minum dan segala perkara-perkara yang boleh membatal dan merosakkan puasa daripada terbit fajar (waktu subuh) sehinggalah terbenam matahari (waktu maghrib).
                Ibadat puasa memberi kesan kepada rohani. Seseorang yang berpuasa dengan penuh ikhlas kerana Allah s.w.t. mereka akan mendapat keredhaan Allah dan akan diberi ganjaran pahala dan kebajikan di dunia dan juga di akhirat kelak Allah menjanjikan keampunan seperti sabda Rasulullah s.a.w. :

مَن صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنْبِهِ. (فتح البارى 5/17)

Sesiapa yang telah menunaikan ibadat puasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan perkiraan tentang kebaikannya maka diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.

IBADAT PUASA MAMPU MERAWAT PENYAKIT.

                Ibadat puasa bukan sekadar ibadat biasa yang wajib ditunaikan kerana mematuhi perintah Allah s.w.t. semata-mata tetapi ibadat puasa mempunyai hikmahnya yang tersendiri yang telah dikurniakan oleh Allah kepada hambaNya. Selain hikmat yang berbentuk kerohanian, seperti mendidik personality yang baik, pemurah, berakhlak mulia, jujur, dan amanah. Ibadat puasa juga mampu menjana kesihatan yang sempurna bagi yang benar-benar ikhlas kerana Allah.  Ibadat puasa dikenal pasti mempunyai hikmat yang sangat mengkagumkan serta boleh mengubati banyak penyakit kronik yang tidak boleh diubati antaranya ialah:


a.       Membunuh virus dan membuang racun yang tertinggal di dalam badan hasil dari makanan yang dimakan sepanjang tahun.
b.       Mengurangkan kebarangkalian berlaku bengkak atau kanser hati. Puasa cara Islam yang diselangseli dengan makan diwaktu malam serta menahan makan dan minum di waktu siang hari, boleh membantu mengubati penyakit bengkak hati. Sistem pemakanan yang teratur di bulan puasa menjadikan sel badan mampu mengurangkan kebarangkalian berlakunya penyakit kanser.
c.        Puasa melambatkan proses penuaan. Kajian mendapati bahawa ibadat puasa melambatkan sel otak menjadi tua atau lemah, dari itu akan melambatkan berlakunya penyakit nyanyuk.
d.       Para doktor mengakui bahawa ibadat puasa boleh mengawal lebihan berat badan yang menjadi punca segala penyakit.
e.       Puasa juga boleh menukarkan gula, garam dan kolestrol yang banyak terdapat di dalam anggota dalaman serta saraf, untuk menjana tenaga dengan ini ia membantu kelancaran perjalanan darah di dalam badan dan menjadikan seseorang yang berpuasa menjadi lebih sihat.

Pakar perubatan hari ini telah merumuskan bahawa ‘ibadat puasa cara Islam’ mampu mengubati beratus-ratus jenis penyakit.  Penyakit ini boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan penyakit. Antaranya ialah:
1.       Penyakit yang terhasil dari penyakit tekanan darah tinggi.
2.       Penyakit yang terhasil dari penyakit kencing manis.
3.       Penyakit yang terhasil dari sakit sesak nafas atau lelah.
4.       Penyakit yang terhasil dari sakit jantung dan bengkak saraf.
5.       Penyakit yang terhasil dari sakit di bahagian hati seperti bengkak hati dan lain-lain.
6.       Penyakit kulit yang terhasil dari kesan alergi yang berterusan.
7.       Penyakit yang terhasil kerana sakit batu karang.

Puasa mampu mengubati kanser kerana puasa adalah satu-satunya perisai yang mampu mempertahankan system ketahanan badan atau antibody bagi melawan penyakit. Ketika kita berpuasa, bahan lemak dan gula yang tertinggal berlebihan di dalam badan dan darah, akan diguna pakai oleh system badan untuk menjana tenaga bagi orang yang berpuasa yang tidak menjamah makanan di waktu siang hari. Dengan menunaikan ibadat puasa, maka kandungan gula dan lemak di dalam badan secara langsung akan dapat dikurangkan. Kesimpulannya, apabila kita berpuasa, kita akan menjadi sihat luaran dan dalaman.

Monday, January 30, 2012

Kunci Kehidupan Kita Adalah Sabar

Sabar dalam konteks Islam adalah salah satu dari sifat mahmudah yang perlu dan mesti wujud dalam diri setiap umat manusia Nabi Muhammad S.A.W.  Ini kerana sifat sabar ini adalah perkara asas dalam akhlak agama Islam, bahkan ia juga ibu kepada segala akhlak di dunia.
Kesabaran ialah kunci kehidupan bagi seluruh makhluk alam ciptaan Allah Yang Maha Berkuasa. Fikrah kesabaran boleh diambil i’brah sebagai contoh jika dibayangkan bumi ini bergerak dan berfungsi tanpa ada sifat kesabaran, dengan secara tiba-tiba malam bertukar kepada siang, dan sebaliknya, dan bayangkan tumbuhan yang tumbuh sekali gus tanpa menyempat, memang hancurlah bumi Allah ini tanpa hala tujuan dan tidakkah keadaan ini akan menjadi sukar?

Sebenarnya Allah hendak membuktikan setiap makhluk yang Allah ciptakan mempunyai sifat-sifat tersendiri yang boleh kita peroleh sebagai manfaat. Sifat ini juga dalam masa yang sama dapat mendidik ketaatan kita kepada Allah seperti ketika berlakunya sesuatu musibah atau ujian yang berat bagi kita, tanpa berdalih kita mesti berbalik kepada Allah yang mana setiap apa yang berlaku semuanya dari Allah Azza wa JallaSebagaimana firman Allah Taala di dalam Surah Ali Imran ayat 200 (terjemahannya) :

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetapkanlah bersiap-sedia (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah agar kamu beruntung.”

            Bersabar merupakan ciri orang-orang yang menghadapi pelbagai kesusahan dengan berlapang dada, kemahuan yang kuat serta cekal dan tabah menerima ujian dari Allah.  Jika kita tidak besabar, maka apa yang boleh kita lakukan? Adakah anda mempunyai penyelesaian lain selain bersabar apabila ditimpa musibah? Adakah anda mengetahui senjata lain yang dapat kita gunakan selain kesabaran?

Sahabat sekalian,

            Bersabarlah kerana Allah.  Dan sepatutnyan anda semua bersabar sebagaimana kesabaran orang yang meyakini akan datangnya kemudahan itu dimana setiap kesusahan ada kesenangan, mengetahui tempat kembali yang baik (akhirat), mengharapkan pahala dan sukar untuk mengingkari kebaikan.  Sebesar mana pun masalah yang kita hadapi dalam kehidupan seharian ini, kita hendaklah tetap bersabar.  Ini kerana kemenangan itu sesungguhnya akan datang bersama dengan kesabaran dan jalan keluar datang bersama kesusahan. Setiap kepahitan itu ada kemanisannya. Seperti kita ingin mengambil madu yang manis kite perlu menghadapi kepahitan jika disengat oleh lebah.  Jadi, kita haruslah bersabar dan berserah kepadaNya.  Bersabarlah dalam menghadapi ujiaNya kerana sifat sabar itu adalah indah.

            Jika kita ingin bahagia, maka terimalah dengan rela hati dan bersyukurlah akan bentuk tubuh yang Allah ciptakan untuk kita, keadaan keluarga kita, bagaimanapun keadaan fizikal kita, dan sebagainya.  Jika selama di dunia ini kita kebuluran, jatuh miskin, sentiasa dilanda kesedihan, putus cinta, menghidap penyakit yang tidak sembuh-sembuh, selalu mengalami kerugian, sentiasa dizalimi, maka bersabarlah dengan sekuat-kuat kesabaran.  Peringatkanlah diri kita pada nikmat syurga yang kekal selamanya.  Tidak rugi menjadi orang yang sabar.  Ini kerana ganjaran untuk sifat sabar ini adalah besar darjatnya.  Atas dasar itu, apabila ditimpa sesuatu mudharat, kita seharusnya bersabar. Sebaliknya, sekiranya memperolehi sesuatu manfaat (kebaikan), sebaiknya adalah bersyukur kepadaNya.
Firman Allah Taala di dalam Surah An Nahl ayat 127 (terjemahannya) :

Dan bersabarlah (Muhammad) dan kesabaranmu itu semata-mata dengan pertolongan Allah dan janganlah engkau bersedih hati terhadap (kekafiran) mereka dan jangan pula bersempit dada terhadap tipu daya yang mereka rencanakan.”


Sahabat sekalian,

            Sabar membezakan antara manusia dan makhluk lain. Allah menciptakan binatang yang punya nafsu semata-mata. Ia tidak dilengkapkan dengan akal, juga tidak dihiasi dengan sifat-sifat terpuji. Manakala para Malaikat pula diciptakan Allah suci dari hawa nafsu. Mereka asyik beribadah kepada Allah tanpa memerlukan sifat sabar sebagai perisai. Sedangkan kejadian kita manusia, pada awalnya hanya nafsu memerintah, sewaktu akal masih putik. Kita hanya tahu menangis bila kelaparan atau kesakitan. Sedikit demi sedikit akal mula membesar seiring dengan tumbesaran jasmani. Kemudiannya kita dilatih bersabar sedikit demi sedikit. Hinggalah kita baligh dan wajib mematuhi syariatnya.

            Bentuk-bentuk kesabaran itu terbahagi kepada beberapa perkara. Yang pertama, sabar dalam ketaatan kepada Allah. Merealisasikan ketaatan kepada Allah, memerlukan kepada kesabaran, kerana secara tabiatnya, jiwa manusia enggan untuk beribadah dan berbuat ketaatan. Jika ditinjau dari penyebabnya, terdapat tiga hal yang menyebabkan manusia sukar untuk sabar. Pertama kerana malas, seperti dalam melakukan ibadah solat. Kedua kerana bakhil (kedekut), seperti menunaikan zakat dan infaq. Ketiga kerana keduanya, (malas dan kedekut), seperti haji dan jihad.

            Yang kedua, sabar dalam meninggalkan kemaksiatan. Meninggalkan kemaksiatan juga memerlukan kesabaran yang besar, terutama kepada kemaksiatan yang sangat senang untuk dilakukan, seperti berbohong, memandang sesuatu yang haram. Kerana kecenderungan jiwa manusia ini, suka pada hal-hal yang buruk dan sia-sia.

            Yang ketiga, sabar dalam menghadapi ujian dan ujian dari Allah, seperti mendapat musibah, baik yang bersifat kebendaan atau sebaliknya seperti kehilangan harta, kehilangan orang yang dicintai dan sebagainya. Setiap manusia tidak akan lari dari ujian Allah. Allah member kita ujian dan musibah kerana Allah menyayangi kita. Itu tandanya Allah sedar kewujudan kita. Allah rindu akan rintihan kita.

            Untuk mewujudkan kesabaran, kita hendaklah sentiasa menyedari, bahawa setiap yang berlaku yakni kesusahan atau musibah itu adalah di bawah takdir Allah Taala yang maha berkuasa. Ketetapan takdir itu tidak bertambah atau berkurang dan waktunya tidak terdahulu atau terkemudianUntuk memelihara atau mengekalkan kesabaran itu pula, kita hendaklah sentiasa mengingati bahawa kesabaran itu bakal dibalas dengan ganjaran kebajikan dan pahala yang disimpan khas oleh Allah Taala.  Demikianlah, kesabaran itu merupakan ubat yang paling pahit tetapi paling mujarrab.
           
            Kesimpulannya disini ialah yakinlah, keberkatan daripada kesabaran itu membawa manfaat kepada kita sekali gus menolak mudharat jauh daripada kita. Sebagai ubat, pahitnya hanya sesaat, tetapi manisnya berpanjangan.  Sebenarnya Allah hendak mendidik hambanya agar bersabar dalam mencapai sesuatu dan janganlah bergopoh-gapah dalam sesuatu hal kerana ia sebahagian perbuatan iblis yang berusaha menyesatkan keturunan Nabi Adam. Dan ingatlah hanya kesabaran orang yang beriman sahaja akan berpanjangan. Peliharalah iman kita supaya sentiasa berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah agar kita tidak mudah digoda oleh iblis dan syaitan laknatullah. WaAllahu A’lam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget