my entry..

get this widget here

Sunday, October 30, 2011

Fakta Lama Tapi Baru???

A : Hakikat dalam hidup kita semua sama.

B : Betul ke sama? Apa yang sama tu? Boleh awak terangkan..

A : Ok macam ni la.. Saya story sikit pasal hidup kita yang orang pandang remeh. Yang orang lain rasa perkara biasa. Orang tak pernah nak ambil berat and cakna dengan benda ni..

B : Apa ek?.. Tak tau la..

A : Laa.. Ni mesti tak pernah terfikir ni.. Fakta lama tapi baru.. Awak nak tau tak?

B : Mesti la nak.. Apa dia? Gossip terhangat ke?

A : Haha… Mesti la hangat. Tapi ini fakta lama cume dia baru je.. Awak tau tak, kalau kita nak buang air kecil or besar kita kena bayar 20sen. Kalau nak mandi lagi la kena bayar.. 50 sen pulak tu..

B : Eh, yeke? Takkan nak buang air pun kena bayar kot?

A : Yela.. Awak pernah pergi tandas awam.. Yang kat stesen bas ke.. or yang kat tempat rekrasi ke..

B : Ooo… Pernah g.. Alaa, biasa la tu kena bayar.. Takkan awak baru tau kot..

A : Da lama tau.. Thats why saya cakap fakta lama tapi baru..hehe.. Awak tak kisah ke kalau masuk tandas kena bayar? Awak tak pernah terfikir ke kenapa kena bayar? Awak sedar tak yang duit ni raja dunia sampai nak buang air pun kena bayar?

B : Eerrmm…. Tapi segala-galanya bukannya duit.. Contohnya macam kasih sayang, keluarga.

A : Memang betul. Tapi zaman sekarang ni segala-galanya memerlukan duit. Percaya tak? Sedangkan nak buang air pun da kena bayar. Apatah lagi keperluan lain. Nak makan, nak pakaian, nak tidur. Nak kahwin pun perlukan duit. Kahwin plak atas dasar apa? Cinta dan kasih sayang kan? Kahwin sebab keluarga kan?

B : Haah la.. Kenapa saya tak pernah terfikir ea? Kenapa selama ni saya tak sedar ek? Kenaapa saya pandang remeh dengan perkara ni?

A : Sebab kita semua buat perkara yang sama. Jadi tak rasa apa-apa la. Padahal kita tau duit raja dunia dan juga raja hati kemahuan kita semua… Semua orang suka duit. Mana ada dalam dunia ni orang buang duit. Semua orang cari duit. Orang yang kerja pun mesti la nak duit. Buat la kerja apa-apa pun. Matlamatnya mesti sebab duit.

B : Yeke? Da tu kalau ada orang kerja sebab ikhlas dan dia minat kerja tu macam mana?

A : Maksud awak orang yang kerja sebab minat dan ikhlas? Duit bukan perkara utama dia? Macam tu maksud awak?

B : Yups.. Macam kakak saya. Dia kerja cikgu. Dia memang minat mengajar. Minat sangat-sangat. Dari kecil lagi dia suka mengajar. Dari sebelum dia kahwin sampai la sekarang da kahwin dia tak pernah merungut dengan kerjaya dia.

A : Ooo…awak pernah tanya kakak awak sebab apa dia minat? Awak pernah tanya tak, andai dia kerja sebagai cikgu dan dibayar gaji sebulan RM30 je dia nak kerja lagi tak?

B : Mana boleh macam tu! Dia kan cikgu. Ada ijazah lagi. Tak sepatutnya gaji dia RM 30 je. Mak cik cleaner kat sekolah tu pun gaji da RM400.. Takkan la gaji dia sikit tu je. Da la dia da kahwin dan ada anak plak tu. Kena la tolong suami dia untuk perbelanjaan keluarga jugak.

A : eh..awak yang kerja cikgu atau kakak awak? Kenapa awak plak yang tak puas hati? saya kan suruh tanya je..Saya baru suruh tanya kakak awak. Saya rasa kalau kakak awak yang jawab soalan ni mesti dia lagi tak puas hati kan? Tapi tadi awak cakap kakak awak kerja sebab minat.. Sebab ikhlas.. Dia tak boleh persoalkan tentang gaji sebab duit bukan perkara utama dia.

B : Eerrm.. Haah kan.. Betul cakap awak.. Segala-galanya memerlukan duit.. memang duit tu material tapi zaman sekarang duit tu satu keperluan. Tiada yang percuma dalam dunia ni.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget