my entry..

get this widget here

Friday, July 29, 2011

"Nak buat apa tutup aurat jika hati belum ikhlas"..boleh ke????


Sungguh, entri ni untuk diriku sendiri..

Assalamualaikum…

Selalu kita dengar…
Apabila dinasihatkan supaya tutup aurat dengan baik..
Pakai tudung dengan elok..
Berpakaian dengan elok..
Bertutup aurat..
Tetapi masih lagi dengan alasan yang biasa2 kita dengar..

“Nak buat apa tutup aurat jika hati belum ikhlas”
“Saya tak mo jadi hipokrit”
“Aku belum dapat hidayah lagi nih”
“nanti2lah.. aku belum dapat seru lagi”

Sebenarnya :-

Allah SWT dan RasulNya telah mengarahkan semua wanita Islam untuk menutup aurat..

Surah Al-Ahzab ayat 59 bermaksud:
 "Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, 'hendaklah mereka menutup jilbabnya ke seluruh tubuh mereka, supaya mereka lebih mudah dikenali..”

Awak mengaku awak Islam..??
Adakah awak mengaku yang awak seorang Islam..???
Atau awak menganut agama lain…??
Jika mengaku diri Islam, maka kena ikutlah…

Justeru,
sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak,
suka atau tidak,
nak rasa hipokrit atau pun tidak..
disuruh oleh orang lain atau terbit dari hati sendiri,
dia tetap WAJIB di sisi Allah untuk melaksanakan kewajiban tersebut..

Analogi :

Kita..
warga Malaysia..
1 saat perlu menetap di Singapore..
Alkisah kita di Malaysia, sangat laju bawa kereta,
Drift la katakan.. Sangat tak berhemah
Bila menetap di Singapore..
Secara automatik kita kena ikut peraturan Singapore.
Tak boleh bawak kereta laju.. Kena berhemah..
Kena ikut peraturan Singapore..
Suka atau tak suka.. Kamu kena ikut..
Kalau tak ikut.. Pihak berkuasa Singapore akan saman…

Atas sebab itu,
Pemandu yang tadinya “brutal” di Malaysia
 TERPAKSA berubah bila menetap di Singapore.
Tidak kiralah sama ada dia berubah kerana hipokrit,
Terpaksa atau paksa rela..
tidak ikhlas atau apa jua sebab luaran.
Hakikatnya, dia MESTI berubah,
kerana itu adalah peraturannya..
Mengabaikannya akan membawa mudarat kepada diri sendiri dan pemandu orang lain.
Memandu tidak berhemah… kalau eksiden, orang lain terlibat sama..
Sebab diri sendiri tak berhemah..
Maka menyusahkan orang lain sama..

Sama juga seperti tutup aurat dan bertudung..
itu adalah peraturan dalam agama Islam,
mengabaikannya akan membawa mudarat spiritual kepada diri sendiri dan juga orang lain..
Mengapakah saya berkata begitu..
 kerana setiap lelaki yang melihat aurat wanita bukan mahram,
akan berdosa dan dosanya dikongsi bersama oleh wanita tersebut.
Bukankah itu akan mendatangkan mudarat dan kesusahan..
Kepada orang lain dan diri sendiri??..

Maka sebab itu..
Hipokrit, terpaksa, belum sampai seru, belum dapat hidayah dan lain2 alasan yang tak logik,
tidak boleh sama sekali menjadi PENGHALANG untuk mengerjakan semua KEWAJIBAN agama,
termasuk menutup aurat.
Ia adalah arahan Allah dan hak Allah untuk menguji hambanya.

Sama juga seperti solat
membayar zakat,
puasa Ramadhan dan
semua arahan serta larangan Islam yang lain,
sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak, terpaksa atau tidak.
Kita kena buat…
kerana itu adalah arahan Allah...
Wallahu A’lam...

Thursday, July 28, 2011

REVOLUSI GENERASI INTERNET..

Salam Elite Sahabat2 pembaca blog saya..Alhamdulillah..kita masih diberi kesempatan untuk bernafas dibumi Allah ni..rasa lamanye saya tak meng’update’ blog saya ni..entri pada kali ni saya nak bercerita pasal zaman sekarang yang da bertambah maju..zaman yang kini da berubah…cara hidup da berubah..hatta cara penyediaan makanan pun da berubah…kalau dulu makan ubi kayu n ubi kentang rebus gitu jer..orang sekarang makan ubi kayu & ubi kentang gak..tapi dengan cara yang lebih moden…nak tau macam mana?..tu yang kite dok mengunyah potato chips tu..haha…dulu orang rebus je ubi kentang tu..tu belum citer lagi pasal cheesy wedges kt KFC..kentang jugak tu…

Ingat tak..dulu siapa yang ada telefon bimbit dianggap pelik..sekarang terbalik pulak..siapa yang tak da telefon bimbit plak dianggap pelik…ish..ish..ish..zaman da semakin maju..
Dulu jugak..telefon guna bil..sekarang guna topup..kedai topup berlambak..memang da jadi satu keperluan plak..bila ingat balik..dulu kad topup punya la besar..sekarang makin kecik plak..xpun tak pakai kad langsung..tulis dalam buku nombor telefon je..tak payah nak gores2..sahabat durrah safiyyah pernah terfikir?pernah tanya tak nape jadi macam tu?

Tapi pasal ubi kentang ni tak la menjadi kesan yang besar pada zaman ni…telefon dan topup plak walau da berubah sekalipun ia memudahkan kita..yang menjadi kesan jangka panjang dan pada masa hadapan yang agak merisaukan kita sekarang ialah:

Situasi anak-anak atau adik-adik kita sekarang…
(jangan cakap anak-anak dan adik-adik jer…yang tengah membaca ni pun same je..hahahaha…betul atau sangat betul????..xperlu kite menafikannya..memang itu hakikatnya..)
-        
            SETIA DENGAN KOMPUTER
-          KOMITED DENGAN INTERNET
-          TERPAUT DENGAN FACEBOOK
-          TERPIKAT DENGAN YOUTUBE
-          TERIKAT DENGAN GAME
-          RAJIN PULA CHATTING
-          BERSEMANGAT DOWNLOAD LAGU/CERITA/MOVIE

SubhanaAllah…bukan nak cakap ape la…ank sedara sy namenye Najmi umur 5tahun(bukan ank sedare betul2..tp ikut pangkat, sy ni maklong die) aritu die dtg rumah sy..actually kami jiran2 je..haha..bleh plak die ugut sy..die ckp..

“maklong, abg nak main games PS 2..klau maklong xbg..abg runtuhkan rumah ni!!(dlm versi pelat ye)

Haha…nak mengamuk la si Najmi tu..sibuk btul nk main game..tu baru 5tahun tu…blum lg cerita pasal adik sy yg darjah 6 n darjah 5 tu..facebook n games…klau cuti sekolah,pagi2 buta lg da mntak laptop sy..nk online katanye…anak2 murid sy kt sekolah rendah (jd guru sekolah agama petang wat smntare waktu cuti sem ni) pun same je..lagi expert dari ‘ustazah’ die ni..baru darjah 3 da pandai YM,FB ngn twitter lg..budak2 sekarang ni, kite xboleh nak jauhkan die dari benda2 mcm ni..sebab memang sekarang zaman internet kn..dan kita pula terutamanya ibu bapa masih belum bersedia menghadapi anak-anak2 generasi internet ni…saya yakin sebagai ibu bapa tentu mereka risau jika 1hari anaknye menghadap komputer je….xpun klau balik dri sekolah n cuti sekolah anak2 mereka lepak kat Cyber Café…lagi la kita sbgai ‘parents’ or kakak atau abg risau..xtau ape yg mereka buat kt CC..xtau laman web ape yg mereka masuk…kite mane bleh check..lain la klau ade report card utk check laman web ape mereka masuk kn?..ade ke program yg mcm tu?....huhu…

Sebenarnya ada macam2 fenomena yang berlaku kat sekeliling kite berkaitan dengan internet dan teknologi ni..klau nak cerita sampai tahun depan belum tentu habis..sebab makin hari..makin banyak perkara baru yang dicipta..
Sebab tu ibu bapa sekarang kena guna care lain utk didik anak2 mereka..yg remaja pulak,jgn fikir mak ayh kite je yg bertanggungjawab dlm mendidik anak2…jika kita sbgai abg atau kakak..itu juga tanggungjawab kita utk mendidik adik2 kita…

'Hendaklah ibubapa mendidik anak berlainan dengan cara mereka dididik sebab Allah melahirkan anak itu berlainan zaman daripada ibubapa' - Saidina Umar Al-Khatab

Saidina Umar juga telah melihat perkara ni dari dulu…semasa zamannya lg…jadi tidak salah kalau kita mngajar anak2 dan adik2 kita belajar guna internet dalam DUNIA ICT yang kian menjajah…xkan kita masih nak mendidik mereka dgn cara lama sedangkan sekarang kita ada cara baru untuk mendidik mereka dan merangsang mereka rajin belajar….hanya ibu bapa,abang dan kakak yang perihatin sahaja yang nampak masalah ini…renung-renungkan.....

*Pesanan: BAGAIMANA RANGSANG SERONOK BELAJAR DAN TINGKATKAN PRESTASI MEREKA 30 HARI DARI HARI INI DAN PERSEDIAAN MENGHADAPI PEPERIKSAAN YANG BAKAL DITEMPUH TIDAK LAMA LAGI????...KAMI ADA CARANYA!!!..PROGRAM INI DISOKONG OLEH PAKAR STRATEGI BELAJAR MALAYSIA,Dr.SHUKRI ABDULLAH DAN PENGETUA CEMERLANG MALAYSIA,PENGETUA KOLEJ TUNKU KURSHIAH (TKC) SEREMBAN,PN. ROKIAH ALIAS..boleh PM sy jika berminat dan ingin tahu rahsianya..Abaikan pesanan akhir ini jika anda bukan yang perihatin tentang anak2 atau adik2 anda…kerana saya masih tetap juga memperjuangkan memartabatkan pendidikan dan memperkasakan ekonomi ummah…WaAllahu A’lam….

Saturday, July 9, 2011

Jawatan Kosong...

KEKOSONGAN JAWATAN :

A. Ahli Syurga Dari Awal Dan Buat Selamanya.
B. Ahli Neraka Dari Awal Dan Buat Selamanya.
C. Ahli Neraka Kemudian Dinaikkan Pangkat Menjadi Ahli Syurga.


KELAYAKAN FIZIKAL :

Syarat Kelayakan Diberi Kepada Calon-Calon Yang Dikenali Seperti Berikut :
1. Jin       2. Manusia


LAIN-LAIN KELAYAKAN: 

*Warganegara Dunia, Waras Berakal Dan tidak Gila.
*Hanya Buat Yang Telah Akil Baligh
(Kanak-Kanak Akan Terus Ke Syurga)


SIJIL DAN DOKUMEN YANG PERLU :

-Sila Bawa Dokumen Asal IMAN & AMAL.

KEISTIMEWAAN (Bagi Jawatan Yang Berstatus A Sahaja)

*Nikmat Kubur
*Perlindungan Di Padang Mahsyar
*Keselamatan Meniti Titian Sirat
*Syurga Yang Kekal Abadi

TARIKH DAN HARI TEMUDUGA :

-Bila-Bila Masa Bermula Dari Saat Membaca Iklan Ini.


LOKASI TEMUDUGA :

*Ibu Pejabat Kubur, Kompleks Operasi Barzakh



PANEL PENEMUDUGA :

1. Malaikat Mungkar
2. Malaikat Nakir

WAKTU PENDAFTARAN:

-Anda Telah Didaftarkan Sejak Azali Lagi (Jangan Bimbang)


TARIKH TUTUP PERMOHONAN :

>Terhentinya Degupan Jantung Serta Bercerai Jasad Dan Nyawa
>Hadirnya Hari Kiamat Yang Membinasakan Dan Menghancurkan Dunia


NOTA DAN PESANAN :

*Penjemput Berkaliber Izrail Akan datang Menjemput Dan Mengambil Anda Tidak Kira Masa Dan Dimana Jua Anda Berada Samaada Keadaan Bengis Atau Lembut.(Megikut Keutamaan. Tertakluk Pada Terma&Syarat)

*Penjemput Berkaliber Ini Akan Mengambil Anda Tidak  Mengira Anda Bersedia Atau Tidak.

*Hanya Calon-Calon Yang Menepati Dan memenuhi Syarat-Syarat Di Dalam Kita Al-Quran & Al-Hadith Akan Diberi Keutamaan.

Friday, July 1, 2011

Awas Facebook Anda!!!!

Assalamualaikum..
satu peringatan sebenarnya untuk muslimin dan muslimah semua

mari kita renung-renungkan bersama
fikir-fikirkan bersama
jika satu hari nanti kita mati,
akaun facebook ini hanya kita yang tahu password
hanya kita yang boleh access..

dan

selepas kita mati..
apa yang jadi pada akaun fb kita?
mungkin ada yang akan ucapkan takziah
mungkin ada yang selalu menjenguk bagi mengubat rindu
tetapi..


sedarkah kita
gambar-gambar kita..
akan terus membuatkan kita terseksa di alam kubur?
gambar-gambar yang tidak ditutupi aurat dengan sempurna
macam mana nanti?
lelaki ajnabi terus-terusan tengok
dalam masa yang sama, tiada siapa yang boleh deletekan gambar kita..
walau sudah bertahun-tahun kita mati, gambar itu terus ada..
saham dosa terus meningkat..

macam mana?
pernah terfikir tak?
tudung singkat yang dipakai tu, akan selamatkan kita dalam kubur nanti?
legging dan jeans ketat, boleh selamatkan kita?
baju yang membalut aurat itu, bagaimana?

mungkin kini
kita masih merasa tak sabar nak berkongsi cerita dengan gambar-gambar yang cantik
tempat-tempat yang kita dah lawati di muka bumiNya

tapi di akhirnya nanti..
semua itu tidak akan membawa erti
semuanya hanya tinggal kenangan bagi yang masih hidup
di alam kubur, semua itu tidak sedikit pun boleh menyelamatkan kita

cuba kita renung-renungkan,
saham dosa yang terus meningkat walau setelah ketiadaan kita di muka bumi sehingga hari akhirat

tutupilah auratmu sebelum auratmu ditutupkan
peliharalah dirimu sebelum dirimu dikapankan~




jagalah maruah diri sebagai seorang muslimin dan muslimah
mati itu pasti
persiapkan diri untuk mati itu perlu

moga Allah redha dengan perkongsian ini
amin~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget