my entry..

get this widget here

Tuesday, March 15, 2011

Kena memberi baru boleh menerima..


                Assalamualaikum sahabat-sahabat yang sedang membaca.. semoga sihat disamping keluarga yang tersayang…(macam tulis surat pulak..huhu).. tika ini saya rasa HEBAT!!..hebat di sini bukan bermaksud saya nak berbangga diri atau nak masuk bakul angkat diri sendiri..maklumlah, saya juga manusia seperti sahabat-sahabat. Tapi HEBAT disini adalah satu doa untuk memantapkan diri menuju ke arah angkasa kejayaan. Ingin tahu rahsia HEBAT saya ini?..hehe…nanti saya akan berkongsi dengan anda. Tapi bukan sekarang…kalau sahabat-sahabat nak tahu juga kenapa ketika ini saya rasa HEBAT!!!, boleh contact saya dalam FB @ secara terus ‘eye to eye’ pun boleh dan lagi dialu-alukan..(tak cukup tapak tangan, tapak gajah saya tadahkan..huhu)

                Entri saya untuk kali ini berkenaan ‘kena memberi baru boleh menerima’..memberi dan menerima ini sudah kita tahu dan dengar. Dan ada juga pepatah yang mengatakan tangan yang memberi adalah lebih baik dari tangan yang menerima. Ia menggalakkan kita kita untuk memberi lebih kepada orang lain dan bukan menunggu dan menerima pemberian dari orang lain.
 Nak dijadikan cerita sekarang ni handset saya ada masalah dimana ‘die’ tak boleh terima mesej. Saya tak tahu la kat mane problem nye tu. Adakah berkaitan dengan nset itu sendiri atau pada line celcom?..(untuk makluman saya guna no celcom..bukan nak promote ek..) kalau disebabkan nset saya masuk virus, saya da format memory card n nset tu sendiri. Saya juga da bawa ‘die’ ke klinik swasta (kedai nset la tu..) untuk medical checkup tapi still lagi ‘die’ sakit.. Alhamdulillah, doktor nset tu bermurah hati untuk memberi perkhidmatan percuma.. jadi medical checkup tu free of charge aje…mungkin doktor
tu tengok muka saya yang cute ni buat muka 5sen kot..haha..

Kalau sebab line celcom, kawan saya yang guna celcom ok-ok aje. Tak ada masalah pun. Ada juga kawan saya yang pernah mengalami pengalaman macam saya ni. Dia nasihatkan saya untuk keluarkan simkad then masukkan semula ke dalam nset. Saya da cube banyak kali.. tapi nset saya still sakit.. bila ‘die’ sakit saya juga turut merasai kesakitan nye tu..bahkan saya lah yang menerima komplikasi dan effect yang lebih teruk dari ‘die’.. why? Sebab saya terpaksa contact ramai orang dan agak ramai juga yang mesej saya..lebih-lebih lagi kawan satu kelas saya n bisness partner saya.. (de yang berminat nak jadi bisnes partner saya?? insyaAllah bisnes ni tiada risiko yang tinggi dan ia adalah keperluan setiap manusia..Bleh contact saya..).. apabila kawan-kawan satu kelas saya jumpa atau tegur saya atau apa-apa yang sewaktu dengannya, pasti soalan yang popular : “izzati nape xreply mesej? Awk dpt tak mesej saya? Nape akak contact zati xdapat?” N macam macam lagi yang berkaitan mesej.. bagaimana saya nak bagi feedback pada mereka sedangkan saya tidak dapat mesej dari mereka.. (sadis betul..)

Alkisahnya, cara saya untuk terima mesej dari kawan-kawan saya adalah dengan memberi orang lain mesej. Saya balas mesej kawan-kawan saya then saya hantar ‘mesej best’ @ ‘kata-kata hikmah’ kat kawan-kawan saya yang lain plak. Lepas saya hantar mesej best2 tu pandai pulak mesej lain masuk inbox. Rasa geram sesangat sebab kos untuk menghantar mesej jadi 2kali ganda dari kebiasan dan kadang-kadang saya terpaksa ambil jalan mudah dengan telefon terus untuk menjimatkan masa yang pada hakikatnya tidak jimat dari segi kos..(bukan kedekut kredit tp langkah jimat cermat..nak tau tak, seboleh-bolehnya saya nak blanje satu hari dlm RM2 je…).. Saya rasa nak campak je si ‘die’ kat dinding..huhu… tapi ‘die’ saya beli dengan duit gaji saya sendiri. So, kalau nak campak tu kena fikir berjuta-juta kali la…haha

Ini la Si Dia yg Sy nk cmpak kt dinding tu...huhu..kena pkir bnyk kali gak kn????
Setelah beberapa hari, saya sedar… de hikmah yang tersembunyi lagi tersirat..(ayat bombastik sikit…huhu) mengapa nset saya sakit. Ia satu pengajaran buat saya supaya lebih banyak memberi dari menerima. Analoginya saya harus memperbanyakkan memberi apa-apa (tidak semestinya mesej, boleh jadi ilmu, hadiah dan yg sewaktu dengannya..) semoga sahabat-sahabat yang lain mengambil satu contoh dan tidak mengulangi kesilapan saya dari kisah saya ini yang serba kekurangan supaya ia tidak menjadi satu kekurangan kepada diri sahabat-sahabat pula….insyaAllah….. semoga ia menjadi satu langkah permulaan untuk kita menjadi yang lebih baik dari semalam. Wallahu A’lam…

2 comments:

  1. hikmah yg tersurat pulak, kene beli Hp baru la tu..ha3 (",)

    ReplyDelete
  2. bisnes da maju,beli HP bawu jea laa..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget