my entry..

get this widget here

Friday, December 10, 2010

Rahmat Ujian Maka Bersyukurlah….


Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Siapakah kita? Kita hanyalah insan biasa yang mempunyai banyak kekurangan. Dan kita jugalah manusia biasa yang tidak akan boleh sesekali lari dari masalah yang membelenggu diri kita. Sehebat mana pun kita, setiap orang pasti menerima dugaan dari Allah. Tidak kira tua atau muda, kecil atau besar, miskin atau kaya sama sahaja. Rasulullah sendiri juga menerima dugaan. Dari baginda kecil, menjadi yatim dan apabila dewasa baginda menyebarkan agama islam baginda diejek,dihina dan bermacam-macam lagi  tentangan oleh umatnya sendiri. Inikan kita pula hanya umatnya, tidak setanding dengan cabaran yang dilalui oleh baginda.

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang mempunyai berbagai tafsiran
Segala takdir
Terimalah dengan hati terbuka
Walau tersiksa ada hikmahnya

Suka saya kongsikan lagu dari kumpulan Mestica yang bertajuk Rahmat Ujian ini. Terlalu mendalam isinya yang memberikan saya motivasi apabila saya diuji oleh Allah dengan bermacam-macam masalah. Tapi masalah itu tidak lah sehebat ujian Allah terhadap Rasul-Nya. Dan saya percaya sahabat-sahabat juga ada masalahnya yang tersendiri. Mungkin berbeza situasi tetapi persamaannya ia datang dari Allah kepada hambaNya. Sedarkah wahai sahabat, ujian yang Allah berikan itu tandanya Allah menyayangi kita kerana Dia memberikan perhatianNya kepada sesiapa yang diuji itu. Maknanya sahabat terpilih! sahabat terpilih sebagai insan yang Allah takdirkan untuk menerima dugaanNya.

Harus ada rasa bersyukur
Disetiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja antara berjuta
Yang mendapat rahmatNya
Kita seharusnya bersyukur kerana Allah masih lagi menyayangi kita. Fitrah manusia apabila dalam keadaan kesusahan barulah ia akan mengingati tuhannya. Dan kerana itu jugalah Allah menurunkan ujianNya pada hambaNya. Kerana ia ingin melihat hambaNya meminta dan berdoa serta bergantung kepadaNya. Rindunya Allah pada hambaNya yang berzikir dan merintih kepadaNya. Dugaan Allah tidak semestinya berbentuk kesusahan, ada juga dugaan dalam bentuk kesenangan seperti kekayaan. Allah ingin menguji adakah kita bersyukur dan ingat kepadaNya apabila kita memperoleh nikmat kekayaan. Maka bersyukurlah dengan apa yang Allah takdirkan untuk kita semua.

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah  dan tabahlah menghadapi….

Allah kenal siapa hambaNya kerana Dia yang menciptakannya. Allah tidak akan sesekali memberi ujian yang tidak mampu kita tanggung. Dugaan itu sesuai dengan keadaan dan kemampuan kita. Janganlah kita cepat berputus asa apabila sesuatu masalah menimpa kita. Allah telah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 284-286 yang bermaksud :

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa) : “Ya tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami da rahmatilah kami. Engkau penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”

Kesimpulannya, setiap ujian itu mempunyai hikmahnya yang tersendiri yang mungkin kita tidak ketahui. Setiap ujian itu pula akan mematangkan fikiran kita dalam menangani cabaran hidup. Tabah dan bersyukurlah kita diatas ujian yang kita terima itu. Semoga dengan ujian yang Allah takdirkan itu memberikan kebaikan dan ganjaran pahala kepada kita. Berdolah kepada Dia yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Kalau Allah memakbulkan doa kota
Itu tandanya Allah menyayangi kita………….
Kalau Allah lambat memakbulkan doa kita
Itu tandanya Allah sedang menguji kita……………………..
Kalau Allah tidak memakbulkan doa kita
Itu tandanya Allah sedang menyediakan sesuatu yang lebih baik utk kita……………..
kalau Allah tak makbulkan doa kita
maka janganlah kita buruk sangka terhadap Allah
yang sentiasa menguji
tahap keimanan kita...................

Wallahu A’lam……

2 comments:

  1. bnyk ujian tndenye Allah syg..

    ReplyDelete
  2. yup.. betul tu.. smoga kita terglong diantara org2 yg Allah syg..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget