my entry..

get this widget here

Thursday, December 16, 2010

...'Moto dalam kereta'.......

Sepasang suami isteri yang baru berkahwin pulang bercuti ke rumah orang tua si isteri di sebuah kampung di kelantan. selepas makan tengah hari........


Isteri : Wah, berselera betul abang makan tadi.. tiga kali tambah!!!
Suami : Tu lah!!.. masakan kelantan ni sesuai sangat dengan selera abang ni.
Isteri : Apa yang sedap sangat tu?
Suami : Semua sedap!!! huh..kalau ikutkan hati..nak tambah lagi, tapi segan pulak kat mak mentua...hihihi
Isteri : tapi bile ayang masak, abang tak makan macam ni? ayang masak tak sedap ke??
Suami : Sedap! siapa kata tak sedap...tapi tadi yang lagi sedap.. jangan marah ea..hehehe... ikan bakar cicah budu dengan jeruk petai.. ayang tak pernah masak yang itu.
Isteri : o... yang itu ke?? itu namanya ike tawe.
Suami : Ketawe?..
Isteri : hihihi...bukan ketawe, tapi ike tawe.. ikan tawar!! kat kolumpu susah nak masak ni..kena panggang atas bara, tak ada tempat nak buat!
Suami : Ala....boleh la...lain kali kita buat, cube bakar dalam oven, abang rasa boleh. cicah budu sedap!!
Isteri : budu tu sedap sebab campur durian dengan cili padi!.. Eh, tak tahu plak yang abang suke makan budu...
Suami : Ayang tak pernah tanya pun..
Isteri : Tadi mak perasan yang abang suka sangat jeruk petai itu..
Suami : ha la...sedap, selalu makan yang mentah je..
Isteri : mak cakap tadi... balik nanti bawa lah ke kolumpo.
Suami : eh!! ya ke?..bawa balik lebih sikit tau..hihihi...
Isteri : ha la..mak kata bawa balik moto sekali!
Suami : bawa balik moto???
Isteri : ha la...
Suami : bawa macam mana??
Isteri : nak bawa macam mana lagi?? cari lah kotak..isi dalam kotak, masuk dalam bonet..xla tumpah..
Suami : mana nak muat??
Isteri : Apa yang tak muat?
Suami : moto...moto mana muat isi dalam bonet..
Isteri : apasal tak muat pulak??.. bukannya besar sangat.. kalau tempayan budu memang la tak muat!..
Suami : Tapi...
Isteri : tapi apa lagi??
Suami : tapi...nak buat apa moto tu?
Isteri : bawa jeruk petai la, nak bawa apa lagi?? kan abang suka sangat jeruk petai tu.. tu pasal mak bagi bawa balik..
Suami : takkan nak bawa balik jeruk petai pakai moto?
Isteri : ha la..bawa jeruk petai pakai moto..




Suami : ish...sapa nak bawa??
Isteri : kita la...
Suami : macam mana nak bawa??
Isteri : macam mana apa pulak lagi?? isi dalam bonet la, kan ayang da cakap tadi... isi dalam kotak, letak dalam bonet....bukannya besar sangat!
Suami : huh!! naik pening kepala abang ni memikirkannya...
Isteri : fikir apa pulak ni sampai pening? fikir pasal girlfriend lame ea?
Suami : ish!.. kesitu pulak dia...ni ha! pasal moto ni.. kenapa kita kena bawa balik moto ke kolumpo? abang tak reti bawa la... ayang nak pakai moto ke, pergi kerja? lagi satu yang tak masuk akalnya... nak letak moto dalam bonet!!.. moto mainan boleh la..
Isteri : ha!!!ha!!ha!!...
Suami : ketawa pulak dia?? orang serius ni!!
Isteri : apa tak ketawanya..... abang ingat motorsikal ya?? he!!..he!!..he!!.. patut la muka pun da kelat semacam je...
Suami : bukan motorsikal ke?
Isteri : bukan...bukan motorsikal, tapi moto...moto tempat isi jeruk petai!! tu yang atas almari lauk tu, ambil satu kita bawa balik kolumpo..
Suami : oo... yang itu ke? botol tu..itu balang!!! mati-mati abang ingat motorsikal tadi..ha!!..ha!!..ha!!...




Isteri : itu lah yang orang kelantan panggil moto.. dah jadi menantu orang kelantan, kena la belajar cakap kelantan!!


cerita ni saya ambil dari akhbar hari ni.. (Rabu 15 disember 2010)..dari segmen mewah bahasa oleh Prof. Madya Dr. Nor Hisham Osman.. saya kongsikan kisah ini kerana bagi saya walaupun ia sesuatu yang mungkin bagi sahabat remeh, tapi ada ilmu yang ingin disampaikan. iaitu moto tu ialah balang kaca. hahaha... pertama kali baca, tak  faham, pening dan keliru... maklum la bukan orang kelantan...semoga sahabat-sahabat terhibur...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget