my entry..

get this widget here

Friday, December 3, 2010

lapangkan dada, bersihkan hati dan tenangkan jiwa...

Ibnu Qayyim menyebutkan beberapa perkara yang dapat melapangkan dada . Yang utama dan terpenting adalah Tauhid. dengan kebersihan dan kesucian tauhid itu boleh membuat hati menjadi lapang, bahkan dapat membuatnya menjadi lebih luas dari dunia dan isinya. Selain itu ada beberapa perkara lain yang dapat  melapangkan dada antaranya :

1. ILMU YANG BERMANFAAT : Orang-orang yang berilmu (para ulama) adalah orang yang paling lapang dadanya, orang yang paling bahagia kerana merekalah pemegang warisan yang ditinggalkan Rasulullah.

"....dan Allah telah mengajarkan apa-apa yang belum kamu ketahui..." (An-Nisa' : 113)

2. AMAL SOLEH : Ia dapat memberikan cahaya bagi hati, sinar di wajah, kelapangan dalam rezeki, dan menimbulkan kecintaan di hati orang-orang di sekitarnya.

"....benar-benar akan kami curahkan kepada mereka air yang segar (rezeki yang banyak)" . (Al-jin : 16)

3. KEBERANIAN : Seorang pemberani adalah orang yang memiliki tekad yang bulat, teguh pendirian, dan kuat tubuh badannya. Dia sentiasa bertumpu pada Allah Yang MAha Pengasih, tidak pernah risau akan apa yang terjadi, tidak pernah tergoncang dengan cubaan dan tidak pernah gentar dengan segala yang menakutkan.

4. JAUHI MAKSIAT : Menjauhi maksiat, sebab maksiat adalah penyebab kekeruhan jiwa, kegelisahan dan kegelapan hati. Dengan maksiat itulah yang membuatkan hati dan dada kita menjadi sempit jiwa tidak tenang.

Sabda Rasulullah SAW ; "Sesungguhnya orang mukmin itu bila dia melakukan satu dosa, akan wujudlah satu titik hitam dalam hatinya. Jika dia bertaubat serta meninggalkannya serta beristighfar, titik itu akan hilang daripadanya. Jika dia kembali melakukannya, titk hitam itu akan bertambah, sehingga menebal dihatinya. Itulah tutupan yang disebut Allah dalam Al-quran." (Al-hadis)

5. JAUHI TINGKAH LAKU BERLEBIHAN : Menjauhi tindakan yang berlebihan dalam hal-hal yang mubah. Lemah lembut dalam berbicara, beradab ketika makan minum dan tidur. Sentiasa menjaga batas sempadan dalam pergaulan tidak kira bersama lelaki perempuan atau tua muda.

< semoga hati kita menjadi tenang dan dada menjadi lapang >
...FIKIR-FIKIRKAN DAN SELAMAT BERAMAL...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget